استراتژی حجم معاملات

استراتژی حجم معاملات

نحوه به کارگیری استراتژی حجم معاملات چگونه است؟ بازار مالی فارکس، یک پلتفرم بین‌المللی برای خریداران و فروشندگان در سراسر جهان است که می‌توانند به واسطه آن انواع فلزات گرانبها، سهام، انواع جفت‌ارزهای بازار فارکس و … را معامله کنند و از طریق معامله به سوددهی نیز برسند. میزان حجم معاملات و سفارشاتی که به صورت روزانه در بازار فارکس انجام می‌شود، نشان دهنده عرضه و تقاضا برای یک ارز و یا یک کالا در این بازار است. می‌توان با استفاده از اندیکاتورهای مختلف، میزان حجم معاملاتی که در طول روز ثبت می‌گردند را به صورت نمودارهای مختلف مشاهده و مورد بررسی قرار دارد.

معامله‌گران بازار فارکس، می‌توانند به صورت روزانه، میزان حجم معاملات را برای یک جفت ارز و یا برای فلزات گرانبها و یا هر گونه دارایی دیگر خود، مورد بررسی قرار دهند و آن‌ها را آنالیز و چک نمایند. چرا که آنالیز حجم معاملات بازار، یک دیدگاه خیلی خوب را از میزان عرضه و تقاضا در بازار و همینطور پیش‌بینی روند بازار به معامله‌گران خواهد داد. در ادامه این مقاله از وبسایت مستر اسکلپر قصد داریم ، به جزئیات بیشتری از استراتژی حجم معاملات بپردازیم، همراه ما باشید.

حجم معاملات چیست؟

به تعداد خرید و فروش‌هایی که در طی یک زمان مشخصی بر روی یک سهم و یا یک ارز صورت می‌گیرد، حجم معاملاتی ارز و یا سهم (volume) گفته می‌شود. همینطور برای تعداد معاملاتی که در کل بازار برای تمامی ارزها و یا سهم‌ها انجام می‌شود نیز از عنوان سهم معاملاتی بازار استفاده می‌شود. معمولا از حجم معاملاتی برای فلزات گرانبها، بازار سهام، کریپتوکارنسی‌ها و … استفاده می‌گردد.

از مهم‌ترین نکاتی که معامله‌گران باید در سبک تحلیل تکنیکال، به آن توجه داشته باشند، این موضوع می‌باشد که حجم معاملات باید به نوعی تائید کننده روند قیمت باشد. درصورتی که روند برای یک ارز و یا یک سهم، به صورت صعودی حرکت داشته باشد، حجم معاملات در آن بازه زمانی سنگین‌تر خواهد بود. در شرایط برعکس وقتی روند نزولی باشد، فشار فروش بیشتر شده و حجم معاملات در کندل‌های نزولی بیشتر می‌گردد. در این شرایط فروشندگان قوی‌تر ظاهر می‌شوند و یعنی تمایل بیشتری به فروش دارند و همین موضوع سبب می‌شود که بازار در مسیر نزولی قرار بگیرد.

پیشنهادی:   استراتژی فارکس روزانه ۵۰ پیپ

معامله‌گرانی که از استراتژی حجم معاملات استفاده می‌کنند، باید توجه داشته باشند که وقتی بازار از حالت ” range ” به وضعیت صعودی تغییر پیدا می‌کند، اما همچنان میزان حجم معاملات در بازار افزایش پیدا نمی‌کند، احتمالا ادامه روند صعودی در بازار کم خواهد بود و این یعنی مومنتوم قیمت نیز تضعیف خواهد شد.

همینطور در صورتی که بازار از وضعیت ” range ” به وضعیت نزولی تغییر پیدا کند اما در عین حال میزان حجم معاملات تغییر نکند، مطابق با استراتژی حجم معاملات، احتمال کاهش قدرت روند وجود دارد. به طوری که بر اساس این استراتژی روند نزولی ادامه‌دار نخواهد بود. برای بررسی جزئیات “کانال استراتژی معاملاتی” کلیک کنید.

بررسی استراتژی حجم معاملات

بر اساس آنچه که توضیح دادیم، حجم برابر با تعداد سهام خریداری شده و فروخته شده در هر روز و در یک ابزار مالی مشخص می‌باشد. در استراتژی حجم معاملات، حجم باید مرتبط با گذشته نزدیک مورد بررسی و مشاهده قرار بگیرد.

افزایش حجم در زمان نوسان قیمت، نشان‌ دهنده یک حرکت مهم می‌باشد. در حالت برعکس نیز وقتی حجم در زمان نوسان قیمت کاهش پیدا می‌کند، نشان دهنده یک حرکت کم‌اهمیت است.

معامله‌گران در بازار فارکس می‌توانند با تحلیل حجم معاملات در این بازار مالی، به درک قدرت رشد و یا ریزش یک سهام در این بازار برسند. هر معامله‌گری در این بازار، باید برای مشخص نمودن حجم، به میله‌های حجم توجه داشته باشد که معمولا در پایین نمودار نمایش داده می‌شود.

هرگونه حرکت قیمت، زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است که با یک حجم بالا و یا حجم ضعیف همراه باشد. در نظر داشته باشید که تمامی انواع حجم، تاثیر خود را بر یک معامله دارند. منظور از حجم معاملات، میزان بسیار زیادی پول می‌باشد که در طول یک روز معامله می‌شود و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی را بر روند بازار بگذارد. اگر می‌خواهید بدانید “بهترین استراتژی ترید فارکس” کدام است، کلیک نمایید.

استراتژی حجم معاملات

حجم معاملات چگونه نشان داده می شود؟

افراد در استراتژی حجم معاملات، می‌توانند از اندیکاتور volume در متاتریدر و همینطور در تریدینگ ویو استفاده نمایند. این ابزار جزو مهم‌ترین اندیکاتورها برای هر معامله‌گری به شمار می‌رود که باید در استراتژی معاملاتی روزانه خود از آن استفاده نماید.

معمولا اندیکاتور volume در پایین صفحه نمایش داده می‌شود و حجم هر کندل را به صورت نمودار میله‌ای نمایش می‌دهد. کندل‌های سبز نشان دهنده افزایش حجم هستند؛ به طوری که حجم در بازه زمانی کندل نسبت به کندل قبلی افزایش داشته است. همینطور نمودارهای قرمز نیز نشان دهنده کاهش حجم ارز و یا سهم مورد نظر در یک بازه زمانی مرتبط با کندل نسبت به کندل قبلی خود می‌باشد. برای آشنایی با جزئیات “بهترین اندیکاتور سیگنال دهی فارکس” کلیک کنید.

پیشنهادی:   معرفی جفت ارز AUD/USD

بهترین اندیکاتور حجم در فارکس

نحوه معامله با استراتژی حجم معاملات

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، حجم نشان دهنده چگونگی حرکات بازار است. به این معنی که هر چه میزان حجم معاملات بیشتر باشد، معامله‌گران راحت‌تر می‌توانند در مورد زمان خرید و یا فروش تصمیم‌گیری داشته باشند.

معامله‌گرانی که از استراتژی حجم معاملات استفاده می‌کنند، باید در نظر داشته باشند که حجم قادر به بیان تفاوت‌هایی که میان بازارهای خرید و فروش وجود دارد، نیست. همینطور حجم معاملات از حرکت قیمت جلوتر می‌باشد. در ادامه قصد داریم به چندین گام مهم که باید پیش از معامله با استراتژی حجم معاملات برداشته شود، بپردازیم.

تایید روند بازار

معامله‌گران بازار فارکس برای تائیدی جهت افزایش قیمت، نیاز دارند که حجم معاملات فارکس نیز افزایش داشته باشد. در صورتی که قیمت افزایش داشته باشد اما حجم معاملات کاهش یابد، قطعا شرایط مناسبی برای معامله در این بازار مالی برقرار نیست و این شرایط می‌تواند نشانه‌ای از وارونگی بالقوه باشد.

بنابراین در استراتژی حجم معاملات باید به این موضوع توجه شود که کاهش قیمت و یا افزایش قیمت در یک حجم معاملاتی کم، یک سیگنال فارکس قوی نیست. زمانی می‌توان برای معامله در یک کاهش قیمتی و یا افزایش قیمتی اقدام نمود که به تناسب آن نیز حجم معاملات تغییرات بسیار زیادی را داشته باشد؛ این موضوع یعنی شرایطی برای معامله برقرار می‌باشد.

توجه به حجم و حرکات فرسوده

در یک بازار که به یکباره صعودی می‌شود و یا به یکباره نزولی می‌شود و قیمت‌ها ریزش پیدا می‌کند، شاهد حرکت فرسوده می‌باشیم. در صورتی که قیمت حرکت سریعی داشته باشد و حجم نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند، یعنی پایان یک روند است.

بررسی علائم صعودی

در استراتژی حجم معاملات از حجم برای مشخص نمودن سیگنال‎‌های صعودی استفاده می‌شود. برای مثال، هر زمان که قیمت‌ کاهش داشته باشد، حجم افزایش پیدا می‌کند و سپس قیمت افزایش پیدا کرده و مجددا با کاهش همراه است.

درصورتی که در زمان کاهش قیمت، قیمت پایین کف قبلی ریزش نداشته باشد و در زمان ریزش دوم، حجم کم شود، در این شرایط یک سیگنال صعودی ایجاد می‌گردد. برای آشنایی با جزئیات “بهترین استراتژی معامله طلا در فارکس” کلیک نمایید.

پیشنهادی:   سیگنال رایگان فارکس تلگرام - کانال سیگنال فارکس با وین ریت 90 درصد

وارونگی‌های قیمت و حجم

در صورتی که پس از یک ریزش و یا رشد طولانی قیمت، قیمت با نوسانات کم اما با حجم بسیار زیادی حرکت خود را آغاز کند، به زودی یک وارونگی اتفاق خواهد افتاد و قیمت تغییر جهت می‌دهد.

بررسی تاریخچه حجم

در استراتژی حجم معامله، بسیار مهم است که به حجم معامله مرتبط با گذشته نزدیک نیز توجه شود. بدیهی است که مقایسه حجم امروز با چندین سال قبل، ما را به داده‌های غیرمرتبطی با یکدیگر نزدیک می‌کند. هر چه داده‌های مورد استفاده به گذشته‌ای نزدیک‌تر تعلق داشته باشند، قابل اعتمادتر خواهند بود. برای آشنایی با “استراتژی فارکس با وین ریت بالا” کلیک کنید.

بهترین اندیکاتور حجم معاملات

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به جزئیات استراتژی حجم معاملات بپردازیم. حجم یک ابزار مفید برای مطالعه روندها می‌باشد و می‌توان از آن به روش‌های زیادی استفاده نمود. با استفاده از دستورالعمل‌های پایه‌ای، می‌توان اقدام به سنجش ضعف و یا قدرت بازار نمود و یا از آن برای تائید حرکت قیمت توسط حجم یا سیگنال‌های وارونگی روند استفاده کرد.

درحقیقت حجم بازار عبارت است از تعداد سهامی در هر روز که در یک ابزار مالی خرید و فروش می‌گردد. در استراتژی حجم، از این پارامتر به عنوان یکی از دقیق‌ترین راهکارها برای سنجش میزان جریان پول استفاده می‌گردد. این فاکتور نشان دهنده میزان فعالیت بازار و میزان نقدینگی است و هر چه میزان حجم بیشتر باشد، یعنی نقدینگی نیز بالاتر است.

برخی از معامله‌گران ممکن است از اندیکاتورهای مبتنی بر حجم نیز برای تصمیم‌گیری جهت معامله در این بازار مالی استفاده کنند. در حقیقت تریدرهای بازار فارکس با استفاده از اندیکاتورهای حجم، می‌توانند خیلی راحت مشاهده کنند که رویدادهایی شامل منتشر شدن اخبار اقتصادی و سیاسی در جهان، دارای چه تاثیری بر بازار است. زمانی که بازار باز و بسته می‌شود و در روزهای دوشنبه و جمعه، حجم بازار فارکس نیز افزایش پیدا می‌کند. همینطور معمولا در هنگام ظهر و یا قبل از تعطیلات نیز حجم بازار کم می‌شود.

در صورتی که در زمینه استراتژی حجم معاملات سوالات بیشتری دارید، حتما سوالات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان مستر اسکلپر پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *