متاتریدر 4 یا 5؟ مسئله این نیست!

یکی از بهترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌هایی که به‌منظور تجارت آنلاین در سطح بین‌المللی وجود دارد، نرم‌افزار متاتریدر است. اما همیشه سؤال است که کدام‌یک از نسخه‌های آن‌ برای تریدرها (مخصوصاً تریدرهای تازه‌کار) بهتر و مفیدتر است؟

نرم‌افزار متاتریدر

 با استفاده از نرم‌افزار متاتریدر می‌توانید در بازارهای مختلف مالی مانند فارکس، بورس، فیوچرز و CFD معامله کنید. این نرم‌افزار، از هر نظر کامل است و نیازهای مختلف یک تریدر را به‌طور کامل برطرف می‌کند. دسترسی همیشگی به قیمت‌های آنلاین، انعطاف‌پذیری بالا، امکان مدیریت چند معامله به‌صورت هم‌زمان و … سبب شده است تا MetaTrader جزو کامل‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی به شمار بیاید. در حال حاضر دو نسخه چهار و پنج از این نرم‌افزار در دسترس است.

توسعه‌دهندگان هر نرم‌افزاری، روی نسخه‌های مختلف آن شماره‌گذاری می‌کنند. معمولاً به دلایل مختلف از جمله باگ‌ها یا ایده‌های خلاقانه‌تر، نسخه‌های جدید برای هر نرم‌افزار عرضه می‌شوند. از این رو نرم‌افزار جدیدتر، کامل‌تر، امن‌تر و پیشرفته‌تر است. اما MetaTrader در این مورد استثنا است!

متاتریدر 5 در سال 2016 عرضه شد. در این پلتفرم امکان معامله در بازارهای مختلفی از جمله بورس وجود دارد. در حالی که نسخه 4 بیشتر محبوب تریدرهای فارکس است. چرا که این پلتفرم معاملاتی صرفاً برای فعالین حوزه فارکس برنامه‌نویسی شده است. به عبارت دیگر فلسفه ایجاد آن‌ها متفاوت بود. به همین دلیل نمی‌توان مانند نرم‌افزارهای دیگر، نسخه 5 متاتریدر را تکمیل یافته نسخه 4 دانست.

پیشنهادی:   پرایس اکشن چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که خیلی از افراد تازه‌وارد به فارکس می‌پرسند این است که کدام ورژن از MetaTrader بهتر است؟ موضوعی که بعضاً باعث سردرگمی خیلی از فعالین فارکس شده است.

پلتفرم معاملاتی متاتریدر

شرکت متاکوتز

یکی از اصلی‌ترین نیازهای فعالین بازار سهام و فارکس در قرن بیست میلادی، وجود یک پلتفرم استاندارد و کامل برای تریدکردن بود. شرکت روسی MetaQuotes از سال 2005 نسخه‌های مختلفی از پلتفرم تحلیل تکنیکال متاتریدر را عرضه کرد که متاتریدر 4 و 5 در حال حاضر مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرند.

 شرکت متاکوتز اخیراً آپدیتی برای نسخه 4 ارائه نداده است. به همین دلیل برخی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که احتمال دارد این پلتفرم تا چند سال دیگر کارایی نداشته باشد. اما هر از گاهی شاهد ارائه آپدیت جدید برای نسخه 5 هستیم. حتی این احتمال وجود دارد که این شرکت نسخه‌ای جدیدتر و کامل‌تر ارائه کند. اجازه دهید به شباهت‌ها و تفاوت‌های بپردازیم تا بهتر بتوانیم پاسخ این سؤال را بدهیم.

تفاوت‌ها و شباهت‌های متاتریدر 4 و 5

شباهت‌های بسیار زیادی بین هر دو نسخه وجود دارد. به عبارت دیگر ماهیت ساختاری و اهداف هر دو نسخه یکی است و یک کار را انجام می‌دهند. اما تفاوت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد. مثلاً متاتریدر 5 تقویم اقتصادی دارد. در حالی که در نسخه 4 چنین چیزی وجود ندارد. تعداد اندیکاتورها در نسخه 5 نیز، بیشتر از نسخه 4 است. در نسخه 5 متاتریدر، امکان انتقال وجه بین حساب‌ها وجود دارد. اما در نسخه 4 این‌گونه نیست. زبان‌های برنامه‌نویسی آن‌ها هم متفاوت است.

متاتریدر 4 برای تحلیل تکنیکال کمی پیچیده‌تر است. اما نسخه 5 ابزارهای ساده‌تری برای تحلیل تکنیکال دارد. هرچند جداول پیشرفته‌تری دارد. خیلی از کارشناسان، به تازه‌واردان دنیای فارکس توصیه می‌کنند از نسخه 4 استفاده کنند.

پیشنهادی:   بهترین استراتژی معامله طلا در فارکس

همان‌طور که قابل حدس است متاتریدر 4 ویژگی‌های خیلی کمتری نسبت به نسخه 5 دارد. چون کمی قدیمی‌تر است و البته فقط برای فارکس برنامه‌نویسی شده است. در حالی که نسخه 5، برای بازارهای مالی مختلفی برنامه‌نویسی شده و قاعدتاً باید ابزارها و ویژگی‌های بیشتری داشته باشد. خیلی از تریدرها هنوز از نسخه 4 استفاده می‌کنند. چرا که تمرکز آن‌ها بیشتر روی فارکس است. اما به‌طورکلی یک معامله‌گر حرفه‌ای می‌تواند از هر دو نسخه استفاده کند.

مزایای نسخه 5 متاتریدر نسبت نسخه 4

در نسخه متاتریدر 5 عمق بازار نیز نمایش داده می‌شود. شاخصی که برای تریدکردن بسیار مهم است و میزان عرضه و تقاضا برای یک ارز را شخص می‌کند. این مؤلفه در نسخه 4 نیست.

برخی از تریدرها نیاز دارند که از استراتژی خود بر اساس نمودارهای گذشته، تست بگیرند تا میزان کارایی آن‌ها را بررسی و آزمایش کنند.  این مؤلفه که “بک‌تست” نامیده می‌شود باعث می‌شود تا یک تریدر بتواند در ابتدا استراتژی خود را تست کرده و در معاملات اعمال کند.

 تعداد تایم‌فریم‌ها، ابزارهای تحلیل گرافیکی، تعداد سفارشات در انتظار (یا اصطلاحاً پندینگ اوردرها) و تعداد اندیکاتورها در نسخه 5 متاتریدر بیشتر از نسخه 4 است که سبب می‌شود تا تریدر بتواند از مزایای بیشتری برخوردار باشد.

 یک تریدر انتظار دارد پلتفرم‌های معاملاتی، کاربری ساده، گرافیک مناسب و قابلیت اعتماد بالایی داشته باشند. از این رو واقعاً هر دو نسخه MetaTrader این ویژگی‌ها را دارند. اما انتخاب یک بروکر به‌مراتب مهم‌تر از پلتفرم‌های معاملاتی است. از این رو اکیداً توصیه می‌کنیم بیشتر از این‌که زمان خود را برای انتخاب یک پلتفرم معاملاتی مصرف کنید، روی انتخاب یک بروکر مناسب تمرکز کنید.

پیشنهادی:   آموزش واریز و برداشت در لایت فارکس

 به عبارت دیگر، در ابتدا باید بروکر معتبری انتخاب کنید و سپس برای استفاده از ورژن 4 یا 5 متاتریدر تصمیم‌گیری کنید. چرا که متاتریدر 4 همه بروکرهای فارکسی را پشتیبانی می‌کنند اما برخی از بروکرهای نمی‌توانند در نسخه 5 فعالیت داشته باشند.

متاتریدر 4 یا 5؟

آیا متاتریدر 5 نسخه جدید متاتریدر 4 است؟

یک نکته بسیار مهم این است که بدانیم که به‌هیچ‌وجه متاتریدر 5 را نمی‌توان نسخه جدیدتر متاتریدر 4 دانست. چرا که اساساً این دو پلتفرم، برای اهداف مختلف ایجاد شده‌اند. نسخه 4 صرفاً برای فارکس برنامه‌نویسی شده است. اما متاتریدر 5 برای بازارهای سهام مناسب‌تر است. البته امکان هرگونه فعالیت در فارکس در نسخه 5 هم هست.

کلام آخر

با این اوصاف می‌توان گفت متاتریدر 5 به دلیل کاربری ساده‌تر می‌تواند گزینه مناسب‌تری نسبت به نسخه 4 باشد. اما به‌طورکلی تفاوت ماهوی بین آن‌ها نیست و برای تریدرها فرق آنچنانی بین این دو ورژن نیست. هر دو پلتفرم، کارا هستند و مزایای زیادی دارند. مهم این است که آموزش‌های مربوط به فارکس را بیشتر از هر چیز دیگری در اولویت قرار دهید. چرا که اگر آموزش‌های شما کامل نباشد، حتی اگر از بهترین پلتفرم‌های معاملاتی هم استفاده کنید، نمی‌توانید سود خوبی کسب کنید. اگر نیازمند سیگنال فارکس هستید، کافی است در کانال VIP ما عضو شوید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *